fredag 18 mars 2016

Esse - Restorative Moisturizer

Sydafrikanska Esse är ett relativt nytt ekologiskt certifierat och veganskt märke för oss här i Sverige. Jag träffade dem på Hud & Hår-mässan i höstas. Esse har forskat på probiotika som ju är hälsosamt bl a för magen. De menar att det krävs samverkan mellan nyttiga mikrober för en frisk hud. Huden är ett komplicerat ekosystem och för varje mänsklig cell finns det minst tio mikroorganismer. Dessa tränger, enligt Esse, djupt ner i hudens struktur och skapar tillsammans med dina mänskliga celler den komplexa kemi som krävs för att huden ska se frisk ut. Esse har lagt ned forskning på att åstadkomma en optimal balans av mikrober som hämmar åldersprocessen. Produkterna ska skapa en miljö på huden som är fördelaktig för de goda mikroberna så att de kan konkurrera ut de dåliga. För att nå dit använder de probiotika i sina produkter. 
Produkten jag fick med mig hem från mässan heter Restorative Moisturizer och är en intensivt återfuktande kräm som ska läka och hela. Man kan använda den både som dag- och nattkräm, men då den är ganska fet så tycker jag den passar bäst som nattkräm. Den innehåller Lactobacillus (kul ord!) och inulin samt alfa-glucan oligosakarider. Krämen innehåller även hyaluronsyra.
Den praktiska pumpflaskan kommer i en påkostad kartong, mycket fin.  Krämen är lite åt det sega hållet och har en doft som jag inte är helt bekväm med tyvärr, den doftar som något mellanting mellan kåda och tjära i min näsa. Dock så försvinner doften fort och min hy verkar må finemang efter några veckors användning så jag kommer att använda den ett tag till. Jag tycker detta är ett spännande och nytt koncept.

Esse finner ni hos utvalda hudvårdssalonger samt även på webben och en flaska Restorative Moisturizer kostar 1199:- och rymmer 50 ml. Jag såg att salongen som ligger i samma hus som jag bor i har märket, kul! Jag tror de har test-kit med lite olika produkter och jag skulle gärna prova ett sådant.


Inga kommentarer: